המגבון נזרק רק לפח

בימים אלה יוצאת חברת מבט”י, בעלת מכוני טיהור השפכים של העיר ירושלים רבתי, במבצע הסברה רחב היקף בו מבקשים מנהלי החברה מהציבור בירושלים והסביבה, לחדול את השלכת מגבוני הניר והבד הלחים אל מערכת הביוב בשל הנזק האקולוגי הקשה שזריקתם מסבה למערכת הביוב העירונית ולמערכות של טיהור השפכים.

במרכז קמפיין ההסברה עומד סרטון שהופק על ידי חברת סילוואטה עבור חברת מבט”י. מדובר בסיפור דמיוני אשר ממחיש את הסכנה שמייצרים המגבונים ובסופו מוצג מסר מודגש לכל הציבור – זריקת המגבונים הלחים (הן מגבוני הבד והן מגבוני ניר הטואלט הלח) חייבת להיות לפחים.

חברת מבט”י בעלת שלושה מכונים לטהור שפכים (מט”ש) בירושלים רבתי : הגדול שביניהם מכון טיהור שפכים שורק, מכון טיהור שפכים הר חומה ומכון טיהור שפכים אוג ע”ש נח כנרתי עומדת מאחוריי הפקת הסרט וקיום מסע הסברה בו היא מבקשת לרתום את הציבור בירושלים למאמץ של השמירה על איכות הסביבה.

בשנים האחרונות חלה עליה דרמתית בשימוש של הציבור במגבוני בד וניר לחים, זריקתם לאסלה גורמת נזק אקולוגי ענק למערכת הביוב העירונית ומערכת טיהור השפכים.

אבי בלשניקוב יו”ר מבט”י : “אנו מבקשים לרתום את תושבי ירושלים למאמץ כדי לקדם את איכות הסביבה והקיימות בחיי היום יום של הקהילות השונות בעיר ירושלים”.

המגבונים אשר זורמים במערכת הביוב מתאחדים לגושים בתוך הצינורות השונים ובעצם הופכים להיות חסמים ענקיים לזרימת הביוב דבר הגורם לפיצוצים, לסתימות ולנזקים במערכת הביוב הכללית.

בנוסף, אל מכוני הטיהור מגיעים אלפי טונות של מגבונים הסותמים את המערכת וגורמים לעצירת התהליכים של טיהור השפכים. מדובר בתהליכים שפוגעים במערכת כולה ועולים מיליוני שקלים.

כך למשל בשנת 2018 פונו משלושת מכוני הטיהור של ירושלים כ – 2300 טונות של מגבונים. זה המקום להדגיש כי כמות המגבונים בביוב ובמכוני הטהור נמצאת לאורך השנים בעליה משמעותית ונראה כי לפני עשור הכמות היתה כ- 50 אחוז מזו שמגיעה למכונים היום.

הנזק למכוני הטהור גדל בעשרות מונים בימים של שיאי ספיקה ובימים של מזג אויר סוער, בהם הצינורות מתמלאים בנוזלים רבים, קצב הזרימה בהם אדיר ובתוך הזרימה האדירה נשטפים גם כמות אדירה של מגבונים וגושי מגבונים שעוצמת ההרס שלהם גדלה בעשרות מונים. בתקופות אלו עובדים במכוני הטיהור מסביב לשעון כדי להצליח להתמודד באופן המקצועי ביותר עם המפגעים השונים.

בשנת 2018 כ-60 אחוז מאירועי סתימות ופיצוצים בצינורות הביוב של ירושלים נגרמו  ממגבונים. במכוני הטיהור עברו לאיסוף המגבונים מהמערכות השונות כפעמיים בשבוע כאשר חמש שנים לפני כן הספיק  פינוי שבועי אחד.

מצורף סרטון נוסף של הוצאת המגבונים ממערכת טהור המים במכון שורק  להמחשה כי מדובר בתהליך מאתגר שבלעדיו המכון חדל מלתפקד.